Organizator:

Znamy najlepszych mechaników w Polsce

Podziel się

Za nami XII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników. Finały odbyły się podczas największych targów motoryzacyjnych w Polsce - Poznań Motor Show.

Blisko 10,5 tys. półfinalistów – zawodowych i młodych mechaników wraz z opiekunami – to bilans tegorocznych Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, których finały odbyły się w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2023 r. podczas Poznań Motor Show w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Finałowa rozgrywka przeszła najśmielsze oczekiwania organizatorów.

Eksplozja pozytywnej energii, ogromna motywacja do zdobywania wiedzy, zdrowa rywalizacja, radość ze zwycięstwa i potężna dawka profesjonalnej edukacji zagrzewały do działania uczestników i partnerów XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników.

„Miesiące przygotowań, praca całego zespołu V8 Team, naszych Partnerów, Grzegorza Dudy – Ambasadora i współtwórcy Akademii Młodego Mechanika, ogromnie zaangażowanie uczniów i ich opiekunów zaowocowało kolejną, wyjątkową edycją Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Mamy kolejne plany, chcemy się rozwijać i ulepszać pewne rozwiązania, by w przyszłym roku zaskoczyć nowościami. A teraz dziękuję wszystkim, bez których tego projektu nie udałoby się zrealizować na taką skalę” – podsumował Adrian Dekowski, prezes V8 Team, współorganizator edukacji zagrzewały do działania uczestników i partnerów XII Ogólnopolskich.

„Dołączam się do podziękowań dla naszych Partnerów, uczniów, ich opiekunów i Ciebie Adrianie. Z roku na rok Mistrzostwa osiągają coraz wyższy poziom, wiedza uczestników pozytywnie nas zaskakuje, a ich pozytywna energia i pasja do motoryzacji motywują, by z roku na rok kolejne edycje Mistrzostw były organizowane z jeszcze większym rozmachem” – powiedział Grzegorz Duda, Główny Ambasador i współtwórca Akademii Młodego Mechanika, wielokrotny mistrz w rajdach oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo.

XII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników odbywały się w 7. Kategoriach: 

 Młody Mechanik, Elektromobilni – czwartek, 30 marca 2023 r.

 Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych, Młody Lakiernik – piątek, 31 marca 2023 r.

 Mechanik Zawodowy, Młody Mechanik Motocyklowy – sobota, 1 kwietnia 2023 r.

Uczestnicy Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników spotkali się w hali nr 7 Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdzie walczyli o tytuł najlepszego mechanika w swojej kategorii podczas konkurencji praktycznych przygotowanych przez Partnerów XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. 

Partnerem strategicznym Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników jest PLATINUM ORLEN OIL.

„Gratuluję Wam, że tutaj jesteście – bo, to już jest wielka wygrana. Życzę, aby udało Wam się dzisiaj zdobyć główne nagrody, ale postarajcie się również wykorzystać ten czas dla siebie, skorzystajcie z wiedzy technologicznej naszych ekspertów i ambasadorów, żeby umiejętności, które tu zdobędziecie zaowocowały i były Waszą wartością w życiu zawodowym. Na rynku jest wielu mechaników, ale o dobrych bardzo trudno. Wierzę, że to Wy będziecie świetnymi fachowcami, bo w Waszych rękach leży nasze bezpieczeństwo” – mówiła Anita Wierciak – Kaperek Dyrektor Biura Marketingu ORLEN OIL.

Młodym i zawodowym mechanikom kibicowali Ambasadorowie marki PLATINUM ORLEN OIL: Kuba Przygoński, Miko Marczyk i po raz pierwszy w tym roku Kajetan Kajetanowicz, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy. Wyjątkową atrakcją były bezpośrednie spotkania, rozmowy i konkurencje przygotowane przez mistrzów motorosportu, a także ich rajdówki eksponowane na okazałym stoisku marki. 

„Dziś występuję w roli profesora. Bardzo się cieszę, że mogę się tu z Wami spotkać. A czeka na Was wyjątkowa nagroda – najlepszy uczestnik mojej konkurencji usiądzie na fotelu obok mnie i posmakuje ducha sportowej jazdy” – mówił Miko Marczyk. 

Kuba Przygoński także przygotował nagrodę specjalną. „To staż w moim garażu, wyjątkowa możliwość sprawdzenia na czym polega praca mechanika w zespole rajdowym” – mówił Kuba Przygoński.

Kajetan Kajetanowicz zachęcał młodych ludzi do wyboru właśnie takiej ścieżki kariery. „W motorsporcie bardzo potrzebujemy dobrych mechaników. To praca pełna wyzwań, trudna, ale jednocześnie dająca adrenalinę. Warto spróbować” – mówił Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny Rajdowy Mistrz Europy. „Z ogromną radością wspieramy kolejną edycję XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, a nasze zaangażowanie zdecydowanie wykracza poza same finały. To także pokazowe lekcje praktyczne w szkołach, szkolenia produktowe oraz materiały edukacyjne przygotowywane w różnych formach przez naszych ekspertów. Z przyjemnością gościmy młodzież w naszych zakładach, gdzie można bezpośrednio prześledzić proces tworzenia naszych produktów” – mówił Marcin Strojny, Członek Zarządy ds. Handlowych ORLEN OIL.

W przygotowanie konkurencji praktycznych zaangażowani byli Partnerzy Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników a wśród nich m.in. ZF Aftermarket, VARTA. ANWIL, Grupa TOPEX z marką NEO TOOLS, Integra Software, John Deere, Grupa DBK, Yanosik, Axalta z marka Standox, Anest Iwata, Mirka, TEXA, STAG Autogas Systems, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, Auto-Test, Centrum Modelowania Przestrzennego, Yamaha i EVB. Część firm zdecydowała się na dłuższą, trzyletnią współpracę z Ogólnopolskimi Mistrzostwami Mechaników. 

Młody Mechanik i Elektromobilni

Pierwszy dzień XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników należał do młodych mechaników samochodów osobowych i młodych mechaników pojazdów elektrycznych. W tych kategoriach konkurencje praktyczne przygotowali m.in. ZF Aftermarket, VARTA, Grupa DBK, EVB. 

„Z przyjemnością bierzemy udział w przedsięwzięciach, których celem jest kształcenie młodych kadr. Wspieramy takie inicjatywy, bo to inwestycja w przyszłość. Dostosowujemy nasze konkurencje do koncepcji projektu, jakim są Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników.   W tym roku zaangażowaliśmy się przygotowanie zadań dla czterech kategorii - młodego mechanika. Elektromobilnych, młodego mechanika pojazdów ciężarowych i mechanika zawodowego. Nasi eksperci z radością dzielą się swoją wiedzą, nie ograniczamy się wyłącznie do weryfikacji wiedzy uczestników” – mówi Michał Głażewski, kierownik zespołu szkoleniowego ZF Aftermarket.

„Pasja, z jaką młodzi ludzie wykonują zadania praktyczne i ich chęć zdobywania wiedzy motywują także nas do działania, do ulepszania naszej oferty szkoleniowej i konkurencji, które co roku przygotowujemy na Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników” – dodała Monika Chomicka Head of Field Marketing Poland/Nordics/Baltics w ZF Aftermarket.

W przygotowanie konkurencji w obu tych kategoriach zaangażowała się firma Clarios, właściciel marki VARTA. Odpowiedni dobór akumulatora do pojazdu, różnice w technologiach baterii do poszczególnych typów pojazdów to tylko część zadań dla uczestników.

„Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników doskonale wpisują się w strategię marki VARTA. Naszym celem jest edukacja młodych i zawodowych mechaników w zakresie doboru akumulatorów, nowych technologii, serwisowania i recyklingu baterii. Współpracujemy w tym zakresie z warsztatami samochodowymi. Z przyjemnością zdecydowaliśmy się na dłuższą, trzyletnią współpracę z organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników” – mówi Magdalena Broszkiewicz, Marketing Manager Clarios Poland, właściciela marki VARTA.

W tajniki wiedzy o filtrach wprowadzała uczestników marka FILTRON. Do wykonania zadań dla młodych mechaników posłużył model silnika, a zadanie polegało na wymianie filtra. „Jesteśmy pod wielkim wrażeniem wiedzy młodych ludzi, ich pasji i motywacji do zdobywania wiedzy. Z pewnością wyrosną z nich profesjonalni mechanicy z szeroką wiedzą dotyczącą filtracji w motoryzacji” – podsumował Paweł Grześkowiak menedżer marki FILTRON.

Fachowej wiedzy nie brakowało na stanowisku Grupy TOPEX i jej marki NEO TOOLS. Tu punktowany był odpowiedni dobór narzędzi, bezpieczeństwo pracy i dokładność. „W szkołach brakuje wiedzy dotyczącej wykorzystania narzędzi w pracy mechanika samochodowego, a jest to bardzo istotny element. Nawet najlepszy mechanik bez odpowiednich narzędzi nie wykona naprawy skutecznie i bezpiecznie. Bez profesjonalnej wiedzy jest to niemożliwe biorąc pod uwagę zaawansowanie techniczne narzędzi, które obecnie są dedykowane do wykonania konkretnej czynności” – mówił Witold Penczek Grupa TOPEX.

Młodzi mechanicy elektromobilności otrzymali zadanie naładowanie samochodu elektrycznego Tesla 3 na stanowisku firmy EVB. „Przygotowaliśmy prezentację naszych produktów. Pokazujemy m.in. najmocniejszą aktualnie na rynku w Polsce stacje szybkiego ładowania o mocy 480 kw, a dla młodych mechaników przygotowaliśmy ciekawą konkurencję na samochodzie elektrycznym Tesla model 3” – mówił Piotr Szymczak strategiczny partner EVB Group. 

Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych, Młody Lakiernik

Młodzi mechanicy pojazdów ciężarowych i maszyn rolniczych sprawdzali swoją wiedzę m.in. a stanowiskach Grupy DBK, firmy John Deere i Autos. Ich eksperci nie ograniczali się do sprawdzania wiedzy uczestników. Zadbali także o ich edukację, a dodatkowo była to dla nich okazja do poszukiwań potencjalnych pracowników.

„Branża motoryzacyjna boryka się z brakiem fachowych, wykfalifikowanych pracowników. Brakuje nie tylko mechaników samochodowych, ale także profesjonalnych doradców klienta w oddziałach dystrybutorów części zamiennych czy w działach handlowych Rynek otwiera wiele możliwości rozwoju także dla mechaników, a ich praca nie musi ograniczać się do serwisowania pojazdów” – przekonywała Paulina Ciorkowska – Magdziak, zastępca kierownika marketingu firmy Autos, partnera merytorycznego wydarzenia. 

Działania firmy Autos wspierał zespół rajdowy Kamena Rally Team – ORLENTeam.

Do podjęcia pracy w swoich oddziałach zachęcali także przedstawiciele firmy John Deere. „Czekamy na młodych mechaników. W naszych sieciach dealerskich są oni bardzo cennymi pracownikami, a ich wiedza techniczna jest niezwykle potrzebna” – mówił Bartosz Białas, Dyrektor Marketingu John Deere Polska.

Sieć serwisowa Grupy DBK to z kolei doskonałe miejsce dla młodych mechaników, którzy chcą związać swoją przyszłość z branżą ciężarową. „Z ogromną radością szkolimy młodych ludzi w naszych serwisach. Podchodzimy do tego bardzo profesjonalnie. Młody człowiek nie jest pozostawiony sam sobie, ma opiekuna w postaci doświadczonego mechanika. Staramy się po stażu zatrzymać go u nas oferując m.in. dalsze możliwości doskonalenia zawodowego” – wyjaśnia Anna Kolecko, Starszy Specjalista ds. Komunikacji i PR w Grupie DBK.

Głównym Partnerem kategorii Młody Lakiernik była Axalta i jej marka Standox, która wraz z ekspertami firm Anest Iwata i Mirka przygotowała sześć konkurencji dotyczących m.in. odpowiedniego doboru lakieru i montażu pistoletu lakierniczego. „Chcemy zarazić młodych ludzi pasją do lakiernictwa. W szkołach z ta branżą mają w większości kontakt teoretyczny, ale widzimy w nich duży potencjał. Branża lakiernicza potrzebuje świeżej krwi. Nie spotkałem się w Polsce z warsztatem, który nie cierpiałby na niedobór kadry lakierniczej” – mówi z firmy Axalta.

Mechanik Zawodowy i Młody Mechanik Motocykli

Ostatni dzień XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników należał do zawodowców i młodych miłośników jednośladów. Na zawodowych mechaników czekały konkurencje przygotowane przez większość partnerów Mistrzostw, a młodzi mechanicy motocyklowi sprawdzali swoją wiedzę m.in. na stanowisku firmy Yamaha, gdzie czekały na nich pytania teoretyczne i zadania związane z kontrolą stanu technicznego pojazdu. Yamaha od lat współpracuje ze szkołami i szkoli młodych mechaników. „Mechnicy motocyklowi są bardzo poszukiwani. Stąd nasza współpraca ze szkołami, staramy się zachęcić młodych ludzi do wyboru tego kierunku, ale liczba mechaników serwisujących jednoślady jest wciąż niewystarczająca” – mówi Piotr Piszcz z firmy Yamaha. 

Konkurencje w tej kategorii przygotowały także firmy TEX, Integra Software i 3M Racing.

Aktywne przyjęcie do serwisu i druk 3D 

Aktywne przyjęcie do serwisu to motyw przewodni XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Kwestia przestrzegania określonych procedur w tym zakresie była obecna niemal w każdej konkurencji praktycznej rozgrywanej podczas finałów dzięki zaangażowaniu takich firm jak m.in. Integra Software, Motoearsztat.pl i Yanosik. W zakresie aktywnego przyjęcia do warsztatu urządzenia dostarczył partner wydarzenia – P.H.U. Szczepan z marką Redats.

Nowością w tegorocznej edycji Mistrzostw były konkurencje związane z wykorzystaniem druku 3D w motoryzacji przygotowane przez Centrum Modelowania Przestrzennego i firmę 3D Phoenix. 

„Technologia druku 3D umożliwia m.in. wytwarzanie części zamiennych. Dodatkowo daje możliwość produkcji prototypów urządzeń, projektów lub maszyn w celu sprawdzenia ich funkcjonalności i wyglądu. Z kolei dzięki CNC, czyli numerycznie sterowanej obróbce przedmiotów, możemy szybko, precyzyjnie i seryjnie wytwarzać różnorodne kształty. Drukarka CNC zastępuje w pewnym sensie urządzenia takie jak np. frezarka. Za pomocą tego typu drukarek można wydrukować praktycznie każdy model i poddawać go dowolnej obróbce” 
– wyjaśnia Tomasz Wróblewski Centrum Modelowania Przestrzennego.

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są V8 Team, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Fundacja Akademia Młodego Mechanika, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej.

Szczególnie cenne, świadczące o randze Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są patronaty honorowe: Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wiceprezesa Rady Ministrów Henryka Kowalczyka, Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka, Minister Klimatu i Środowiska Anny Moskwy, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z Prezesem Jakubem Farysiem, Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Związku Dealerów Samochodów, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz szeregu instytucji rządowych i branżowych.

O wsparcie technologiczne XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników zadbał Partner Edukacyjno-Technologiczny – Predator Gaming. Partnerem edukacyjnym jest firma VULCAN – lider na rynku oprogramowania dla oświaty.