Organizator:

Raport rejestracji kamperów i przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2023 roku

Podziel się

Sprawdź najnowszy raport przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningova.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2023 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dwóch kwartałach 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -32,3% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 706 szt. (-337 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-cze 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

udział %

I-VI 2022

udział %

zmiana % r/r

 

1

VOLKSWAGEN

194

27,5%

282

27,0%

-31,2%

 

2

BENIMAR

72

10,2%

108

10,4%

-33,3%

 

3

ROLLER TEAM

59

8,4%

176

16,9%

-66,5%

 

4

DETHLEFFS

40

5,7%

19

1,8%

110,5%

 

5

RIMOR

37

5,2%

53

5,1%

-30,2%

 

6

HYMER

35

5,0%

15

1,4%

133,3%

 

7

CARTHAGO

30

4,2%

16

1,5%

87,5%

 

8

CHAUSSON

25

3,5%

50

4,8%

-50,0%

 

9

CAPRON

21

3,0%

17

1,6%

23,5%

 

10

ADRIA

17

2,4%

23

2,2%

-26,1%

 

Pozostałe

176

24,9%

284

27,2%

-38,0%

 

Ogółem

706

100,0%

1043

100,0%

-32,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

           

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych dwóch kwartałach 529 szt. co przełożyło się na spadek o 21,4 % (- 144 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-cze 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

udział %

I-VI 2022

udział %

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

114

21,6%

145

21,5%

-21,4%

 

2

NIEWIADÓW

94

17,8%

95

14,1%

-1,1%

 

3

DETHLEFFS

77

14,6%

147

21,8%

-47,6%

 

4

KNAUS

56

10,6%

52

7,7%

7,7%

 

5

FENDT CARAVAN

39

7,4%

40

5,9%

-2,5%

 

6

ADRIA

35

6,6%

40

5,9%

-12,5%

 

7

WEINSBERG

25

4,7%

40

5,9%

-37,5%

 

8

BUERSTNER

16

3,0%

14

2,1%

14,3%

 

9

STERCKEMAN

13

2,5%

22

3,3%

-40,9%

 

10

BASOGLU KARAVAN

8

1,5%

8

1,2%

0,0%

 

Pozostałe

52

9,8%

70

10,4%

-25,7%

 

Ogółem

529

100,0%

673

100,0%

-21,4%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

           

W pierwszych dwóch kwartałach w 2023 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 1 017 używane samochody kempingowe. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 5,3 % (+ 51 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

I-VI 2022

zmiana % r/r

 

1

FIAT

421

347

21,3%

 

2

FORD

78

74

5,4%

 

3

VOLKSWAGEN

70

67

4,5%

 

4

MERCEDES-BENZ

58

42

38,1%

 

5

PEUGEOT

56

42

33,3%

 

6

CITROEN

35

45

-22,2%

 

7

HYMER

34

32

6,3%

 

8

RENAULT

24

19

26,3%

 

9

DETHLEFFS

17

12

41,7%

 

10

TRIGANO

14

12

16,7%

 

Pozostałe

210

274

-23,4%

 

Ogółem

1017

966

5,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano wzrost rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 7,6% r/r do poziomu 4 214 szt. (+ 298 szt.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-cze 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

I-VI 2022

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

747

719

3,9%

 

2

KNAUS

278

257

8,2%

 

3

ADRIA

267

238

12,2%

 

4

BAILEY

235

119

97,5%

 

5

BUERSTNER

221

227

-2,6%

 

6

DETHLEFFS

189

210

-10,0%

 

7

FENDT CARAVAN

184

178

3,4%

 

8

SWIFT

169

127

33,1%

 

9

TABBERT

136

153

-11,1%

 

10

LUNAR

130

79

64,6%

 

Pozostałe

1658

1609

3,0%

 

Ogółem

4214

3916

7,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą Niemcy (382 szt.) oraz Francja (270 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (64 szt.) oraz Belgia (60 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-cze 2023.

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

I-VI 2022

zmiana % r/r

 

1

Niemcy

382

404

-5,4%

 

2

Francja

270

230

17,4%

 

3

Holandia

64

53

20,8%

 

4

Belgia

60

51

17,6%

 

5

Szwajcaria

45

48

-6,3%

 

Pozostałe

196

180

8,9%

 

Ogółem

1017

966

5,3%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (919 szt.), na drugim i trzecim miejscu nastąpiła zamiana miejsc pomiędzy Wielką Brytanią (885 szt.) oraz Holandia (759 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie
sty-cze 2023.

 
 

Pozycja

Marka

I-VI 2023

I-VI 2022

zmiana % r/r

 

1

Dania

919

868

5,9%

 

2

Wielka Brytania

885

811

9,1%

 

3

Holandia

759

762

-0,4%

 

4

Niemcy

626

678

-7,7%

 

5

Irlandia

392

195

101,0%

 

Pozostałe

633

602

5,1%

 

Ogółem

4214

3916

7,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Ostatnie sześć miesięcy to niestety, zarówno w rejestracjach nowych samochodów kempingowych jak i przyczep kempingowych, znaczące spadki. W przypadku samochodów może to być ciągle jeszcze ograniczona, choć poprawiająca się, dostępność podwozi. Wydaje się, że to niestety również rosnące ceny samochodów i przyczep powodują, że część klientów wybiera używane pojazdy. Wskazuje na to wzrost rejestracji używanych pojazdów i przyczep kempingowych.

Jedną z przyczyn niższego poziomu rejestracji może być fakt, że po dokonanych zakupach w poprzednich latach wypożyczalnie kupują mniej. Wskazują na to zsumowane wyniki dla rynku pojazdów nowych i używanych, które utrzymują się mniej więcej na poziomie roku ubiegłego.

Biorąc pod uwagę, że sezon wakacyjny już trwa nie należy niestety spodziewać się, że w najbliższych miesiącach rejestracje będą radykalnie rosły.”.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Pierwsze półrocze jest kontynuacją trendu charakterystycznego dla I kwartału. Olbrzymie wzrosty cen kamperów odnotowane w zeszłym roku skutecznie przyhamowują popyt, zarówno wśród klientów indywidualnych jak i firm. Wypożyczalnie będące motorem napędowym maja się coraz gorzej. Powyższy wyznacznik trendu w połączeniu z ograniczoną możliwością podnoszenia cen najmu, powoduje że rentowność tego biznesu spada. Nie pomagają też duża inflacja oraz wysokie stopy procentowe, które zmniejszają  zdolność kredytową podmiotów. Wszystkie te czynniki mogą natomiast spowodować zjawisko selekcji naturalnej i odsiania podmiotów świadczących usługi na słabym poziomie.

Kolejnym „stałym” czynnikiem wpływającym na obecną sytuację są nieustannie problemy z dostępnością podwozi. Pomimo że koncern Stellantis zaczął już dostarczać pojazdy w należytym tempie, jednak cena bazy samochodowej jest obecnie mało atrakcyjna dla polskiego rynku konfiguracji. Nasz klient oczekuje kampera z automatyczną skrzynią biegów, a tych w Fiacie brakuje. Dużym wyzwaniem dla rynku może być wkrótce brak dostępności podwozi Forda- co już zapowiadają producenci. Niestety podwozia te, ze względu na niską akcyzę, posiada zdecydowana większość pojazdów kupowanych w Polsce. Widzę tu szansę dla pojazdów na podwoziach marki  MAN, które stosuje KNAUS, WEINSBERG i kilku innych producentów.

Podsumowując wyniki, warto zwrócić uwagę na łączną liczbę zarejestrowanych w tym półroczu pojazdów kempingowych. Niespełna 6500 to liczba, która z pewnością przełoży się pozytywnie na rozwój całej branży dając pracę serwisom, sklepom caravaningowym i kempingom.

Pozostaje nam mieć nadzieję że powoli, wraz ze spadkiem inflacji, ilość sprzedawanych pojazdów będzie rosła.”