Organizator:

Golf VIII: co wiemy o najnowszym samochodzie Volkswagena?

Podziel się

Klasyczna bryła, pod którą kryje się mnóstwo technologicznych nowości. Tak w skrócie można opisać najnowsze dzieło niemieckich inżynierów.

Ewolucja na zewnątrz

Wygląd Golfa nie przeszedł drastycznych zmian w porównaniu do poprzednich wersji. Od czasu swojej premiery 45 lat temu Golf zawsze odznaczał się funkcjonalnością, która znakomicie współgrała ze stylistyką tego auta. Tak samo jest w przypadku najnowszego modelu. We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oświetlenie LED, która zastąpiła konwencjonalne reflektory. Wzór diodowych świateł stał się przy tym dominującym i niepowtarzalnym elementem stylistyki Golfa ósmej generacji.

Rewolucja w środku

O ile w przypadku bryły samochodu twórcy wykazali się zachowawczym podejściem, o tyle w przypadku wnętrza pozwolili sobie na nutę szaleństwa, wyposażając ósmą generację Golfa w liczne nowinki techniczne. Nowe wskaźniki i systemy multimedialne działające online łączą się tworząc jeden, znajdujący się na tej samej osi cyfrowy kokpit; współgrają z nim dotykowe pola i ekrany. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystając z opcjonalnego wyświetlacza Head-up. Dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend głosowych sprawiają, że obsługa staje się naturalna i intuicyjna.

Golf ósmej generacji wyznacza w klasie aut kompaktowych nowy standard w dziedzinie systemów asystujących wspomagających kierowcę podczas prowadzenia samochodu. Zastosowany po raz pierwszy na świecie w aucie tej klasy system Travel Assist znany z nowego Passata sprawia, że Golf może poruszać się po autostradzie półautomatycznie do prędkości 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu, ani hamować.

Golf jest też pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiający komunikację z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzące z innych pojazdów znajdujących się w pobliżu, a także sygnały dostarczane przez urządzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcę i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w system Car2X.

Jako pierwszy Volkswagen nowy Golf będzie dostępny z pięcioma rodzajami hybrydowych zespołów napędowych do wyboru. Po raz pierwszy również zastosowano w Volkswagenie technologię układu elektrycznego o napięciu 48 wolt. Napędzany paskiem generator-rozrusznik 48V, litowo-jonowy akumulator 48V oraz efektywne silniki TSI najnowszej generacji tworzą zespół napędowy eTSI – tzw. Mild-Hybrid. Jego zaletą jest oszczędność paliwa wynosząca 10 procent (według WLTP), ponadto samochód wyposażony w ten rodzaj napędu rusza z miejsca bardzo dynamicznie i komfortowo. Volkswagen będzie oferował napęd eTSI w trzech wersjach o mocy 81 kW/110 KM, 96 kW/130 KM i 110 kW/150 KM. Poza tym Golf ósmej generacji będzie dostępny w dwóch odmianach hybrydowych typu plug-in.

Produkcja krótsza o godzinę

W Wolfsburgu tylko produkcją Golfa zajmuje się 8.400 pracowników. Model ósmej generacji składa się z ponad 2.700 części i komponentów. W aucie wyposażonym w rozbudowane systemy łączności znajduje się łącznie 1340 metrów przewodów działających w obrębie 962 instalacji. To o 100 metrów przewodów i o 31 instalacji więcej niż w Golfie 7. Od dostarczenia blach do zakładu, aż do opuszczenia fabryki nowy Golf pokonuje na liniach produkcyjnych 69 kilometrów.

Dr Andreas Tostmann, Członek Zarządu ds. Produkcji marki Volkswagen, stwierdził – Golf 8 jest znacznie bardziej złożonym modelem niż jego poprzednik. Mimo to średni czas produkcji każdego egzemplarza skróciliśmy o mniej więcej godzinę. Ponieważ Golf 8 należy do aut wykorzystujących platformę MQB drugiej generacji, mogliśmy znacznie zmniejszyć nakłady na jego produkcję. Nasza strategia modułowej płyty podłogowej zdała egzamin. W Wypadku Golfa 8. generacji załoga w Wolfsburgu pokazała całe swoje umiejętności. Wzrosła efektywność procesów produkcyjnych. To znakomite osiągnięcie, za które serdecznie dziękuję wszystkim pracownikom.

Czy to ostatni Golf w historii?

Wielu ekspertów sugerowało, że obecność zaprezentowanego niedawno elektrycznego ID.3 sprawi, że dla kolejnej generacji Golfa zabraknie już miejsca. Wątpliwości te rozwiewa Karlheinz Hell, odpowiedzialny w Volkswagenie za rozwój modeli kompaktowych: - Dzięki oszczędnym i różnorodnym napędom dla wielu klientów stanie się modelem pierwszego wyboru. W wypadku Golfa ósmej generacji zrobiliśmy też kolejny krok w dziedzinie elektryfikacji. Na przykład wszystkie egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem TSI będziemy oferować jako eTSI, z kolei w wypadku E-Hybrid będzie teraz można wybierać spośród dwóch jednostek – twierdzi K. Hell.

Tekst + foto: materiały prasowe Volkswagena