W Polsce mamy już ponad 20 tysięcy zarejestrowanych samochodów elektrycznych
Według najnowszych danych z Instytutu Samar, na koniec roku 2020 po polskich drogach jeździło już 20 181 samochodów z napędem elektrycznym. To oznacza przyrost rok do roku na poziomie 117%. Rekordowym miesiącem pod względem rejestracji okazał się grudzień a na elektryki i hybrydy Plug-in decydują się nadal głównie firmy.
20 tysięcy przekroczone – elektromobilność nabiera rozpędu
Dane z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar informują, że na koniec roku 2020 mieliśmy w Polsce zarejestrowanych 20 181 e-samochodów. Składa się na to 9 751 sztuk modeli "czysto" elektrycznych (48,3 proc. parku), i 10 430 sztuk - hybryd plug-in (udział 51,7 proc.).
W samym roku 2020 przybyło 9996 sztuk, więc dynamika wzrostu była imponująca i stanowiła 117% rok do roku (w 2019 było to nieco ponad 4500 sztuk).
Pojazdy elektryczne to nowy segment rynku, dlatego ich podstawowym źródłem jest krajowy rynek pierwotny. Na 20 181 zarejestrowanych aut, aż 14 543 (72%) kupiono w polskich salonach, pozostałe 5638 samochodów sprowadzono do Polski jako auta używane.
Najlepszym miesiącem pod względem nowych rejestracji okazał się grudzień z 1855 sztukami elektryków. W dalszym ciągu większość tego typu samochodów kupują firmy a stosunek do właścicieli prywatnych wynosi 70/30%.
Dynamika wzrostu o ponad 100% co roku, nie jest bardzo zaskakująca przy tak małym (na razie) rynku, ale warto zwrócić uwagę na to, że podobne liczby i dynamika były obserwowane na zachodzie jeszcze 5-6 lat temu, zatem tyle wynosi nasz dystans do nich – więcej na ten temat w opracowaniu Wysokie Napięcie - LINK
Nissan królem polowania ale Tesla wchodzi do gry
Jeśli chodzi o poszczególne marki i modele, tutaj niezmiennie króluje Nissan z modelem Leaf – 1795 zarejestrowanych e-aut. Podium uzupełnia BMW i3 oraz Renault (głównie model Zoe).
Tesla znalazła się na 4 miejscu z wynikiem 944, ale warto nadmienić, że oficjalny dealer pojawił się dopiero teraz, co najpewniej zwiastuje dalszy wzrost dla marki Elona Muska w naszym kraju. Podobne nadzieje czy też oczekiwania może mieć Volkswagen i jego ID3, na razie koncern VGP może pochwalić się 5 miejscem Skody i modelu Citigo – 518 sztuk.
BMW na razie bezkonkurencyjne na rynku Hybryd plug-in
Na lokalnym rynku hybryd plug-in, również jest bardzo ciekawie, zwłaszcza, że zdominowały go marki premium. Pozycję lidera utrzymuje BMW (2704 zarejestrowanych pojazdów) z miażdżącą przewagą nad drugim Volvo (1261). Pierwszą piątkę uzupełnia Mitsubishi (960), Mercedes (959) i Kia (579).
Najpopularniejszą hybrydą plug-in w Polsce jest Mitsubishi Outlander (960 zarejestrowanych pojazdów). Na podium towarzyszą mu dwa auta z rodem z Bawarii: BMW Serii 3 (889) i Serii 5 (613). Świetnie sprzedaje się również Volvo XC90 (567) oraz Skoda Superb (500)