Global e-Mobility Forum 2020 - relacja
Za nami kolejna edycja wydarzenia poświęconego dyskusji na temat przyszłości motoryzacji.
Tegoroczna edycja Global e-Mobility Forum, choć przeniosła się do sieci, po raz kolejny zgromadziła czołówkę światowych ekspertów i liderów w dziedzinie elektromobilności. Wydarzenie zainaugurował Minister Klimatu i Środowiska, Michał Kurtyka, który przypomniał o bardzo istotnym momencie dla całej branży motoryzacyjnej: Po raz pierwszy w Europie, w we wrześniu tego roku liczba rejestracji samochodów elektrycznych była większa, niż w przypadku samochodów napędzanych dieslem. Myślę że jest to symboliczne - podkreślił minister.
Szef resortu zaznaczył również, że sam stara się promować elektromobilność, a przesiadka do samochodu elektrycznego, jak pokazują badania, może być bardzo pozytywnym doświadczeniem. - Pracując w ministerstwie poruszam się samochodem elektrycznym. Staram popularyzować ten sposób przemieszczania się w administracji - powiedział M. Kurtyka. - 98 procent kierowców, którzy przesiedli się do samochodów elektrycznych jest zadowolonych z tej zmiany - dodał.
Jako kolejni zabrali głos Adina Vălean oraz Ovais Sarmad. Unijna komisarz ds. transportu zwróciła uwagę na wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi w Europie, wyrażając jednocześnie ubolewanie, że trend ten nie rozwija się równomiernie w całej Europie: - Między lipcem a wrześniem tego roku aż 10 procent kupionych samochodów miało napęd elektryczny w porównaniu do zaledwie 3 procent w roku wcześniejszym - zauważa Adina Vălean. - Wzrost zainteresowaniem samochodami elektrycznymi niestety nie rozkłada się równomiernie. W niektórych krajach aż 30 procent nowych samochodów to auta elektryczne, jednak w ponad połowie krajów UE pojazdy elektryczne stanowią nie więcej niż 5 procent nowych samochodów - zaznacza komisarz ds. transportu.
Ambitne plany Wielkiej Brytanii i Grecji
Po wstępie przyszedł czas na pierwszą debatę z udziałem przedstawicieli rządowej administracji z 11 krajów świata. Moderatorem dyskusji był Michał Kurtyka. Jedną z ważniejszych deklaracji, jaką ogłoszono podczas rozmowy było potwierdzenie planów Wielkiej Brytanii odnośnie wycofania ze sprzedaży samochodów spalinowych: - Wczoraj premier Boris Johnson ogłosił zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2030 roku, a nie 2040, jak było pierwotnie planowane - przekazał brytyjski minister Nadhim Zahawi.
Ambitne plany związane z elektryfikacją i modernizacją transportu zaprezentowała również Grecja: - Zamierzamy znacząco zmodernizować transport publiczny, który jest jednym z najstarszych, jeśli nie najstarszym w Europie. Poprawi to nie tylko jakość powietrza, ale ułatwi przemieszczanie się pomiędzy miastami - tłumaczyła Alexandra Sdoukou. - Opracowaliśmy narzędzia, które mają pomóc osobom prywatnym i firmom zakup w pełni elektrycznego samochodu. Efekty są bardzo zachęcające. W mniej niż trzy miesiące otrzymaliśmy tyle wniosków na zakup auta elektrycznego ile przez ostatnie cztery lata - dodała grecka sekretarz w Ministerstwie Środowiska i Energii.
Mercedes udoskonala proces tworzenia baterii, a VW walczy ze śladem węglowym
W Forum, oprócz przedstawicieli administracji, wzięli udział reprezentanci czołowych koncernów motoryzacyjnych. Podczas jednej z debat wiodącym wątkiem była kwestia rozwoju ogniw w autach elektrycznych. - Bateria jest najdroższym i najbardziej skomplikowanym elementem samochodu elektrycznego, który nie ma nic wspólnego z domowymi bateriami, z którymi mieliśmy do czynienia przez lata - tłumaczył Wolfgang Bremm von Kleinsorgen. - W Jaworze znajduje się fabryka produkująca baterie w oparciu o nowoczesne standardy. To jedna z najbardziej innowacyjnych produkcji, jakie znajdziecie w świecie motoryzacji - podkreślił z dumą CEO Mercedes-Benz w Europie Środkowej.
O potrzebie modernizacji procesu technologicznego przypomniał Dr Wolf-Stefan Specht: - To nad czym się skupiamy to redukcja śladu węglowego w procesie produkcji. W przypadku ID udało nam się dokonać redukcji na poziomie 90 procent - wspomniał niedawny szef Volkswagen Group Polska, który podkreślił ponadto, że olbrzymim wyzwaniem jest godzenie obecnych przedsięwzięć oraz inwestycji związanych z przyszłością koncernu: - Z jednej strony musimy zarabiać na sprzedaży aut spalinowych, a z drugiej inwestować w przyszłość związaną z napędem elektrycznym.
Na autonomiczne pojazdy musimy poczekać. Także w Polsce
Ciekawym wątkiem poruszonym podczas Global e-Mobility Forum była również kwestia rozwoju samochodów autonomicznych. Niedawno na łamach naszych mediów społecznościowych informowaliśmy o tym, że Honda została pierwszą marką w Japonii, która otrzymała homologację na wprowadzenie autonomicznego modelu na poziomie trzecim. Gilles Normand z Grupy Renault przekonuje, że na kolejny progres przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. - Spodziewam się, że może w kolejnej dekadzie będziemy gotowi na wdrożenie autonomicznych samochodów na czwartym poziomie. Istotne w kwestii wdrożenia samochodów autonomicznych są także testy na małym obszarze. Potrzeba przejechania wielu kilometrów przed wejściem na dużą skalę - tłumaczył Francuz.
W temacie autonomicznych pojazdów pojawił się także polski wątek. Jacek Woźnikowski z Urzędu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyznał, że w kwestii rozwoju w stronę elektromobilności czynione są duże kroki, jednak na rozmowę o autonomicznych pojazdach jest jeszcze za wcześnie: - Katowice są pierwszym miastem w Polsce, które spełniło wymóg dotyczący liczby punktów do ładowania. Inspirujemy inne miasta z metropolii, aby poszły naszym śladem. Pomagamy innym miastom zrozumieć, na czym polega elektromobilność i jaka jest rola miast w tym całym ekosystemie - podkreślił J. Woźnikowski. - Widzimy potencjał w pojazdach autonomicznych, zwłaszcza w transporcie publicznym, jednak obecnie nie pracujemy jeszcze nad konkretnymi rozwiązaniami. Nie jesteśmy jeszcze gotowi, aby nawet spróbować - dodał Dyrektor Departamentu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego i Współpracy.
Liderzy e-Mobility
Zwieńczeniem wydarzenia była uroczysta gala, podczas której poznaliśmy liderów globalnej oraz polskiej elektromobilności. W tym gronie wyróżnionych znalazły się następujące firmy:
Globalni liderzy elektromobilności:
- BMW
- Hyundai
- Ionity
- Renault
- Solaris Bus & Coach
Polscy liderzy elektromobilności (nagrody)
- GARO Polska
- Arval Service Lease Polska
- InPost
- Grupa Kapitałowa ORLEN
Polscy liderzy elektromobilności (wyróżnienia)
- Born Electric
- No Limit
- GreenWay Polska