Organizator:

Wielka debata o elektromobilności

Podziel się

Po raz pierwszy w historii spotkania na temat elektromobilności zyskało taką rangę. Wniosek, jaki nasuwa się po Global E-Mobility Forum jest jednak jeden - od elektromobilności w motoryzacji nie ma już odwrotu.

Global e-Mobility Forum to pierwsze w Polsce wydarzenie o tak wysokiej randze dedykowane elektromobilności. Spotkanie miało charakter wydarzenia wysokiego szczebla, z uczestnikami reprezentującymi rządy, regiony i miasta, organizacje międzynarodowe i firmy oddziałujące na kształt oraz tempo rozwoju globalnego rynku elektromobilności. 

Wydarzenie otworzył Prezes Rady Ministrów, Mateusz Morawiecki. - Społeczeństwo oczekuje czystego transportu i czystego powietrza - powiedział szef rządu. W swoim przemówieniu przypomniał także obszary, w których Polska lideruje w kwestii rozwoju elektromobilności. Jak podkreślił M. Morawiecki Polska jest największym producentem i eksporterem autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. 

Zaraz po Premierze głos zabrał Michał Kurtyka, prezes COP24 oraz od niedawna Minister ds. Klimatu. M. Kurtyka zaznaczył, że elektromobilność może być lekarstwem na bolączki, z jakimi zmaga się klimat w Polsce. - Elektromobilność jest jednym ze sposobów na zmierzenie się z wyzwaniem, jakim jest niska emisyjność. W miastach takich jak Warszawa normy zanieczyszczeń są przekroczone w znaczny sposób. Dzięki paliwom alternatywnym możemy zredukować to zanieczyszczenie nawet o 50%

 

W dalszej części rozpoczęło się spotkanie plenarne z przedstawicielami administracji publicznej oraz branży motoryzacyjnej. Uczestnicy debaty dzielili się swoimi spostrzeżeniami i uwagami na temat zmieniającego się świata pojazdów. Jak zauważył Andreas Klugscheid, Vice President Governmental Affairs w koncernie BMW, sprzedaż samochodów elektrycznych dynamicznie wzrasta. - Żeby sprzedaż pierwsze 100 tysięcy samochodów elektrycznych potrzebowaliśmy trzech lat. Do sprzedania potrzeba następnych stu tysięcy potrzebowaliśmy już zaledwie roku - powiedział. 

Jak dodał nie bez wpływu na liczbę sprzedanych egzemplarzy są także regulacje prawne, obowiązujące w danym kraju i ewentualnie wsparcie, na jakie mogą liczyć kupujący - Sprzedajemy takie same samochody w Oslo, Rzymie, czy Madrycie. Ale to właśnie w Norwegii blisko 80 procent aut BMW zakupionych w 2018 roku miało napęd elektryczny - podkreślił. A. Klugscheid. 

Obecny na spotkaniu plenarnym ambasador Królestwa Norwegii, Olav Myklebust przyznał, że początkowo wiele osób wątpiło, czy dotacje na zakup samochodów elektrycznych przyniosą zamierzony skutek. - Ostatecznie zrealizowaliśmy założony plan dwa lata przed terminem - zaznaczył ambasador.  

Jak przekonywali kolejni rozmówcy, elektromobilność to także ogromne pole do innowacji. Maciej Wojeński z Ekonergetyki opowiedział o zastosowaniu data science w codziennym tankowaniu pojazdów: - W Zielonej Górze zbudowaliśmy system który zbiera informacje na temat ładowanych pojazdów. W ten sposób możemy na przykład przyspieszyć proces ładowania, jeśli jest to konieczne - powiedział. 

 

Po przerwie uczestnicy wydarzenia podzielili się na grupy, w których dyskutowano na 6 różnych tematów związanych z elektromobilnością. W gronie uczestników wydarzenia znaleźli się członkowie zespołu Poznań Motor Show. - Dzisiejsze Forum to świetna okazja do dyskusji w gronie najlepszych ekspertów z branży. Z ogromnym zaciekawieniem obserwujemy, w jaki sposób zmienia się przemysł motoryzacyjny. Nie ulega wątpliwości, że elektromobilność jest jedną z najbardziej przełomowych zmian w historii - podkreśla Łukasz Wołonkiewicz, dyrektor Poznań Motor Show