Organizator:

Raport rejestracji kamperów i przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2025 roku

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym półroczu 2025 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

 

W pierwszych dwóch kwartałach 2025 r. odnotowaliśmy minimalny spadek ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł -3,0% r/r. W pierwszym sześciu miesiącach roku zarejestrowano 1 141 szt. (-35 szt.).

 

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych sześciu miesiącach br. 525 szt. co przełożyło się na spadek o 10,9 % (- 64 szt.).

 

W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 1 881 szt. używanych samochodów kempingowych. Daje to wzrost na poziomie 21,0 % (+ 327 szt.).

 

 

Na rynku używanych przyczep kempingowych zanotowano spadek o 8,2 % r/r, na co złożyło się
4 224 szt. (- 378 szt.) rejestracji.

 

 

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą nieprzerwanie Niemcy (974 szt.) oraz Francja (246 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (159 szt.) oraz Szwecja (105 szt.).

 

 

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu utrzymała się Dania (910 szt.), na znalazły się Niemcy (780 szt.), a na ostatnim stopniu podium Wielka Brytania (726 szt.).

 

 

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wyniki pierwszej połowy bieżącego roku, jeśli chodzi o rejestracje nowych pojazdów kempingowych, pokrywają się zasadniczo z rejestracjami samochodów osobowych i oba segmenty wykazują lekki – kilkuprocentowy wzrost. Oczywiście trudno wyciągnąć daleko idące wnioski na podstawie tej korelacji, jednak można potraktować ją jako swego rodzaju ciekawostkę. Pokazuje ona na pewno, że rynek w pierwszym półroczu ustabilizował się, jednak nie da się na tej podstawie przewidzieć, czy druga połowa roku okaże się lepsza.

 

O ponad 20% wzrósł rynek używanych pojazdów kempingowych, co nie dziwi biorąc pod uwagę zamożność polskiego społeczeństwa. Wydaje się również, że o ile w przypadku nowych pojazdów kempingowych, ich nabywcami są przeważnie firmy zajmujące się wynajmem, o tyle te używane są kupowane przez nabywców indywidualnych, którzy poszukują  pojazdów w dobrym stanie technicznym, ale zdecydowanie tańszych. uwzględniając też fakt, że w ostatnim czasie wszystkie rodzaje pojazdów drożeją ze względu na konieczność spełniania wyższych norm emisji CO2, to kilkuletnie pojazdy używane są zwykle w bardzo dobrym stanie technicznym i w bardzo dobrej cenie.

 

Spadły – i to wyraźnie – rejestracje zarówno nowych, jak i używanych przyczep kempingowych. Jest to trend obserwowany już od jakiegoś czasu i wynika on z faktu, że klienci chętniej kupują pojazdy kempingowe zamiast przyczep, bo dają one większą swobodę podróżowania niż zestaw złożony z samochodu i przyczepy”.

 

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi: „Po pierwszym kwartale, który wydawał się trudny dla branży caravaningowej,  słabe wyniki po zamknięciu półrocza zaskakują.

 

W statystykach rejestracji nowych pojazdów kempingowych, mimo bardzo dużego spadku,  prym wiedzie niezmiennie marka VW. Drugą pozycję utrzymuje producent Benimar, zwyżkując o 34% rok do roku.

 

Zwróćmy jednak uwagę na duże przetasowanie na pozostałych miejscach. Już w 1 półroczu marka Chausson notuje wzrost o 128%, McLouis o 152%, Adria o 210%, a Rimor o 128%, przewyższając swoje całoroczne wyniki z ubiegłych lat. Wszystkie te brandy należą do grupy Trigano, więc wyniki mogą świadczyć o zmianie polityki handlowej tej grupy. Podobnie jest z pojazdami z wyższej półki, produkowanymi przez Carthago. Tutaj wzrost rejestracji osiągnął 72%.

 

Spadek popularności przyczep kempingowych daje się zauważyć w całej Europie. Dotyczy to oczywiście również Polski. Spadki ilości rejestracji o ponad 10% rok do roku w przypadku nowych i ponad 8% w przypadku używanych pojazdów potwierdzają to zjawisko. Z tego spadkowego trendu wyłamują się producent przyczep Hobby utrzymując pierwszą pozycję oraz Adria, która uplasowała się na 3 miejscu z wynikiem 80 rejestracji. Niestety nasz rodzimy producent cały czas boryka się z problemami kadrowymi i jakościowymi tracąc jednocześnie dużą część rynku (-43%). Zachodni producenci nie śpią i próbują tę sytuację wykorzystywać, co daje się zauważyć w wynikach sprzedaży w segmencie przyczep "lekkich".

 

Niedawno miałem okazję odwiedzić 4 europejskie fabryki pojazdów kempingowych. Wszędzie mówi się o słabszej koniunkturze, jednak nie widać jej spoglądając na linie produkcyjne. Produkcja postępuje, a place przyfabryczne zapełnione są podwoziami gotowymi do zabudowy. Natomiast zbierając w całość zapowiedzi premier wiemy, że sezon 2026 nie będzie obfitował w nowości. Pojawią się modele jubileuszowe, niektóre modele zostaną wycofane z produkcji, ale zupełnie nowych nie będzie zbyt wiele. To powinno ułatwić "życie" dealerom, którzy nie wyprzedali jeszcze pojazdów z rocznika 2025. Moim zdaniem jest to bardzo dobrym posunięciem. Miejmy nadzieję, że sprzedaż się ustabilizuje i w drugim półroczu zaległości zostaną nadrobione uzyskując dodatnie wyniki w odniesieniu rocznym”.

 

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep - CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

 

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa, działające od 2019 roku jest największą organizacją branżową zrzeszającą producentów, importerów, dealerów pojazdów specjalnych kempingowych, przedstawicieli wypożyczalni, producentów i dystrybutorów rozwiązań technologicznych, akcesoriów i usług dla caravaningu  Działalność koncentruje się na reprezentowaniu branży w relacjach z organami administracji publicznej w Polsce i Europie. Dba o interesy członków poprzez budowanie pozytywnego wizerunku. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie - European Caravan Federation. Jest organizatorem i partnerem wiodących wydarzeń jak Camper & Caravans Conference, Warsaw Caravaning Festivalu, czy też Caravans Salon Poland.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Dariusz Wawrzyniak, e-mail: dariusz.wawrzyniak@spgc.pl, tel.: 603 415 196