Organizator:

Caravaning w Polsce na fali wzrostu – rekordowe rejestracje kamperów i przyczep w 2024 roku

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym trzech kwartałach 2024 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł 32,3% r/r. Zarejestrowano 1 677 szt. (+409 szt.).

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2024. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-IX 2024

udział %

I-IX 2023

udział %

zmiana % r/r

1

VOLKSWAGEN

631

37,6%

537

42,4%

17,5%

2

BENIMAR

107

6,4%

98

7,7%

9,2%

3

CAPRON

87

5,2%

23

1,8%

278,3%

4

ROLLER TEAM

82

4,9%

79

6,2%

3,8%

5

HYMER

69

4,1%

43

3,4%

60,5%

6

DETHLEFFS

64

3,8%

50

3,9%

28,0%

7

CI

44

2,6%

15

1,2%

193,3%

8

RIMOR

40

2,4%

47

3,7%

-14,9%

 

MCLOUIS

40

2,4%

3

0,2%

1233,3%

10

MERCEDES-BENZ

39

2,3%

38

3,0%

2,6%

Pozostałe

474

28,3%

335

26,4%

41,5%

Ogółem

1677

100,0%

1268

100,0%

32,3%

źródło: PZPM na podstawie CEP

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach 791 szt. co przełożyło się na wzrost o 4,8 % (+ 36 szt.).

 

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2024. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-IX 2024

udział %

I-IX 2023

udział %

zmiana % r/r

1

HOBBY

201

25,4%

166

22,0%

21,1%

2

NIEWIADÓW

189

23,9%

152

20,1%

24,3%

3

DETHLEFFS

86

10,9%

97

12,8%

-11,3%

4

ADRIA

80

10,1%

51

6,8%

56,9%

5

FENDT CARAVAN

52

6,6%

61

8,1%

-14,8%

6

KNAUS

49

6,2%

73

9,7%

-32,9%

7

WEINSBERG

28

3,5%

32

4,2%

-12,5%

8

BUERSTNER

27

3,4%

20

2,6%

35,0%

9

TABBERT

13

1,6%

12

1,6%

8,3%

 

ERIBA

13

1,6%

7

0,9%

85,7%

Pozostałe

53

6,7%

84

11,1%

-36,9%

Ogółem

791

100,0%

755

100,0%

4,8%

źródło: PZPM na podstawie CEP

 

W okresie od stycznia do września 2024 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 2 292 używane samochody kempingowe. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 41,9 % (+ 677 szt.).

 

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2024. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-IX 2024

I-IX 2023

zmiana % r/r

1

FIAT

799

651

22,7%

2

VOLKSWAGEN

213

119

79,0%

3

FORD

147

123

19,5%

4

MERCEDES-BENZ

107

88

21,6%

5

PEUGEOT

96

84

14,3%

6

CITROEN

83

65

27,7%

7

HYMER

82

55

49,1%

8

BUERSTNER

51

17

200,0%

9

RENAULT

48

32

50,0%

10

KNAUS

47

22

113,6%

Pozostałe

619

359

72,4%

Ogółem

2292

1615

41,9%

źródło: PZPM na podstawie CEP

 

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano wzrost rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 9,1% r/r do poziomu 6 978 szt. (+ 583 szt.).

 

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-wrz 2024. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I-IX 2024

I-IX 2023

zmiana % r/r

1

HOBBY

1356

1147

18,2%

2

KNAUS

502

425

18,1%

3

ADRIA

474

394

20,3%

4

BAILEY

427

347

23,1%

5

BUERSTNER

377

334

12,9%

6

FENDT CARAVAN

328

263

24,7%

7

SWIFT

279

252

10,7%

8

DETHLEFFS

273

288

-5,2%

9

LUNAR

205

204

0,5%

10

ELDDIS

197

193

2,1%

Pozostałe

2560

2548

0,5%

Ogółem

6978

6395

9,1%

źródło: PZPM na podstawie CEP

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (991 szt.) oraz Francja (392 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (182 szt.) oraz Belgia (148 szt.).

 

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-wrz 2024.

Pozycja

Marka

I-IX 2024

I-IX 2023

zmiana % r/r

1

Niemcy

991

629

57,6%

2

Francja

392

381

2,9%

3

Holandia

182

99

83,8%

4

Belgia

148

98

51,0%

5

Szwecja

136

66

106,1%

Pozostałe

443

342

29,5%

Ogółem

2292

1615

41,9%

źródło: PZPM na podstawie CEP

 

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszych trzech miejscach znalazły się Dania (1 494 szt.), na drugim Wielka Brytania (1 288 szt.) oraz Holandia (1 275 szt.).

 

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-wrz 2024.

Pozycja

Marka

I-IX 2024

I-IX 2023

zmiana % r/r

1

Dania

1494

1370

9,1%

2

Wielka Brytania

1288

1364

-5,6%

3

Holandia

1275

1231

3,6%

4

Niemcy

1222

969

26,1%

5

Irlandia

709

541

31,1%

Pozostałe

990

920

7,6%

Ogółem

6978

6395

9,1%

źródło: PZPM na podstawie CEP

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi:

„Pierwsze trzy kwartały 2024 roku były bardzo dobre, jeśli chodzi o rejestracje nowych pojazdów kempingowych. Wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem wyniósł 32,3%. Nieco gorsze wyniki zanotowaliśmy w przypadku pierwszych rejestracji nowych przyczep kempingowych, bo tu wzrost wyniósł niespełna 5%. Używanych samochodów kempingowych sprowadzono o 41,9% więcej, natomiast używanych przyczep – 9,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy już po ścisłym sezonie urlopowym, wyniki te należy ocenić jako bardzo dobre. Widać, że forma wypoczynku jaką jest karawaning na dobre zagościła w Polsce i zdobywa coraz większą popularność.”

 

rynek kamperów i przyczep

 

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi:

Po III kwartale  wyniki się powoli stają się realne, zgodne ze spostrzeżeniami dilerów. Wzrost na poziomie 32% rok do roku w rejestracji nowych kamperów powinien cieszyć.

W komentarzu po I półroczy wspomniałem o sytuacji, w ramach której polscy dealerzy nie utożsamiali się z tak spektakularnymi wzrostami w rejestracjach nowych pojazdów. Twierdzili, że jest to raczej niemożliwe. Mając to na uwadze można przypuszczać, że na różnicę pomiędzy odczuciami i wynikami mogły wpłynąć rejestracje niesprzedanych pojazdów marki VW i Capron. Ta druga produkuje pojazdy w polskiej fabryce w Nowej Soli. Podkreślę jednak, że są to tylko moje przypuszczenia. Kolejny kwartał z rzędu obserwujemy duże zainteresowanie używanymi pojazdami i potwierdza się to w wypowiedziach firm zajmujących się sprowadzaniem ich z zagranicy. Polacy chcą uprawiać caravaning a tańsze używane pojazdy to im umożliwiają. Wprost – są alternatywą dla drożejących propozycji katalogowych gamy nowych pojazdów.

Podsumowując, w ostatnich trzech kwartałach na rynku przybyło 11 738 pojazdów kempingowych w tym 2468 nowych. Pojazdy ujęte w statystykach niechybnie pojawią się niebawem w punktach serwisowych, w celach doposażenie w urządzenia, instalacji akcesoriów lub napraw.

Za nami największe branżowe targi w Polsce- Caravans Salon Poland 2024. Impreza, która z roku na rok rośnie w siłę. Z opinii wystawców wynika, że targi były udane. Frekwencja dopisała. Poznań odwiedziło ponad 37 tyś osób. Zapytań ofertowych było bardzo dużo, a to odłożyło się pozytywną reakcją rynku. Na wysoką sprzedaż w trakcie targów z pewnością miał wpływ wysyp dobrych cen rocznika 2024. Wyprzedaż pojazdów rocznikowo starszych sprzyja odpowiedniemu przygotowaniu kasowemu kolejnego rocznika modelowego w ofertach sprzedawców. Pomaga więc w planowaniu budżetów.

 

masuria

 

Pojawia się coraz więcej  nowych firm.  Swoją premierę miała też nowa polska marka - Masuria, która zaprezentowała dwa modele. Spotkały się one z bardzo dużym zainteresowaniem i uznaniem. Na uwagę zasługują również premiery nowych modeli u naszych rodzimych producentów przyczep Niewiadów i TomPlan.

Mnie najbardziej cieszy rozwój segmentu wyposażenia pojazdów kempingowych. Firmy z akcesoriami meblowymi, producenci płyt wykorzystywanych do budowy kamperów, dostawcy materiałów izolacyjnych a także osprzętu elektrycznego. Po woli tworzy się odpowiednik pawilonów 13/14 z CS Duesseldorf.

Po raz pierwszy w Polsce na Caravans Salon powstało fabryczne stoisko Hymer/Eriba- dobre wzorce trzeba naśladować. To dobry kierunek i potwierdzenie faktu, że nasz kraj staje się ważnym sprzedażowo rejonem w Europie.”

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep - CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa, działające od 2019 roku jest największą organizacją branżową zrzeszającą producentów, importerów, dealerów pojazdów specjalnych kempingowych, przedstawicieli wypożyczalni, producentów i dystrybutorów rozwiązań technologicznych, akcesoriów i usług dla caravaningu Działalność koncentruje się na reprezentowaniu branży w relacjach z organami administracji publicznej w Polsce i Europie. Dba o interesy członków poprzez budowanie pozytywnego wizerunku. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie - European Caravan Federation. Jest organizatorem i partnerem wiodących wydarzeń jak Polish Campers & Caravans Conference, Warsaw Caravaning Festivalu, czy też Caravans Salon Poland.

KONTAKT DLA MEDIÓW: